De zaak Ziggo...

From: Brenkman D. [mailto:d.brenkman@tweedekamer.nl]
Sent: donderdag 18 augustus 2011 15:08
Subject: SP Meldpunt Kabelklachten, dank voor uw reactie.

Geachte heer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw mail aan het SP-Meldpunt Kabelklachten. Inmiddels hebben ongeveer 2.000 mensen gereageerd, wat aantoont dat de problemen met kabelbedrijven niet uit de lucht zijn gegrepen. De meeste mensen zijn boos over het feit dat Ziggo analoge TV-zenders heeft geschrapt. Doordat bijvoorbeeld Duitse zenders en ook BBC en CNN ineens niet meer te ontvangen zijn, wordt voorbij gegaan aan de adviezen van programmaraden. Het zijn immers belangrijke buitenlandse (publieke) zenders die gegarandeerd te ontvangen moeten zijn. Daar komt bij dat Ziggo de tarieven niet heeft aangepast, waardoor hetzelfde bedrag moet worden betaald voor een kleiner aanbod. Op deze manier blijft er weinig over van de vrije keuze om al of niet over te gaan op digitale televisie. Veel mensen zijn ook boos over de slechte service van kabelbedrijven.
Er wordt niet of nauwelijks gereageerd op klachten van kijkers. Het feit dat kabelbedrijven een monopoliepositie hebben in hun regio, maakt het er niet beter op. Niet alleen over Ziggo wordt geklaagd, ook over andere kabelbedrijven en andere voorzieningen, zoals de kosten voor internet. Ik ben u zeer dankbaar voor deze informatie die ik goed kan gebruiken in het debat met CDA-minister Van Bijsterveldt van Media.
Toen Ziggo het aantal analoge zenders verminderde, heb ik daar Kamervragen over gesteld. Ook andere problemen leg ik voor aan minister Van Bijsterveldt.

U kunt deze Kamervragen en de beantwoording door de minister teruglezen via www.kabelraden.nl.Hierbij de directe link: http://www.kabelraden.nl/nieuws/programmaraadnieuws/ni/16224/minister-beantwoordt-kamervragen-sp-over-inkrimping-analoge-pakket/

Het Meldpunt Kabelklachten heeft veel publiciteit opgeleverd die niet onopgemerkt voorbij is gegaan aan de kabelbedrijven.

Ook de minister zal de onvrede niet kunnen negeren. Alleen al daarom is uw melding waardevol. Daarnaast worden alle klachten gebundeld en aangeboden aan minister Van Bijsterveldt. Ook dat verhoogt de druk om TV-kijkers voortaan beter te behandelen. In mijn ogen is televisie een publieke voorziening waarbij de regering ervoor moet zorgen dat kijkers een pluriform en betaalbaar TV-aanbod ontvangen. Het is onaanvaardbaar dat kijkers worden overgeleverd aan de grillen van commerciƫle kabelbedrijven.
Goede regels over zenders en tarieven zorgen ervoor dat kijkers in bescherming worden genomen. Nogmaals hartelijk dank voor uw melding. Ik houd u op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Met vriendelijke groet, Jasper van DijkTweede Kamerlid SP, woordvoerder Media Informatie uit de Tweede Kamer gecombineerd met achtergronddossiers en het laatste politieke nieuws.